SUBLIFT OG NY RAMPE.

 

 

Her kan du se status på prosjektet Sublift og ny rampe. Artikkelen vil bli oppdatert fortløpende med ny informasjon og aktuelle vedlegg. Prosjektregnskapet oppdateres fortløpende for nye posteringer.

  • August 2020. Hermansen Maskin AS påbegynner arbeidet med ny rampe i månedsskiftet juli/august. Arbeidene skal være ferdig 15. august. Deretter blir det dugnadsarbeid på sveising av kjørevanger og støping av toppdekke for tilhengerrampe. Rampe/kjørevanger skal være klar til Subliften kommer.
  • Juli 2020. Vår Sublift er ferdig på fabrikken i Gävle. Den skal testes før transport til Svelvik og vil bli levert hos oss 24. eller 25. august. Sluttmontering blir utført av ansatt fra Swedeship i perioden 24.- 28. august. Kurs for og godkjenning av dem som har meldt seg som "Subliftsjåfører" blir avholdt ifbm. sluttmonteringen. Nøyaktig dato er ikke avklart enda.
  • Mai 2020. Krana ble demontert og kjørt vekk 25. mai. Løfteåk og vogn ble levert for destruksjon samtidig.                                                   
  • Mai 2020. Demontering av heisekrana vil starte etter 17. mai. Når gravearbeider ifbm. ny rampe starter opp vil nåværende utsettingsrampe bli fjernet, og det vil ikke bli mulighet for utsetting av båt på henger før ny rampe er på plass. Siden vi har avtale med Svelvigen Brygge om framføring av kyststien langsmed ny rampe  og stabling av steinmur sør for rampa(des. 2019) må arbeidene koordineres. Det er pr. d.d. derfor ikke klart når arbeidene skal begynne, men ny rampe skal være ferdig senest 01.09.20.                                                                                                                                                                                  
  • Mai 2020. 2. avdrag på Subliften ble betalt 16.mai, også denne gangen 15% ihht kjøpekontrakt. På grunn av uheldig utvikling i kursen på svenske kroner ble dette avdraget nesten 20000kr. høyere enn første avdrag.

  • Mai 2020Nå begynner "vår" Sublift å ta form. De store delene er produsert og monteringen starter i begynnelsen av mai. Den vil være ferdig til fellesferien og bli levert hos oss i Svelvik i august. Klikk på "Album" på startsida for å se bilder av produksjonen.

  • Feb 2020

    Spunt trekkes opp på Svelvigen brygge. Det viser seg at det der er benyttet dobbeltspunt som er fabrikklinket og så godt som umulig å ta fra hverandre. Vi kan derfor ikke kjøpe disse og har sjekket priser på spunt hos Seierstad. Det antas at dette blir litt dyrere.

     

  • Feb 2020

    Melding fra Svelvigen Brygge: Forurensede masser tillates ikke flyttet over tomtegrensa. Det betyr av vi må benytte mest mulig av oppgravde masser på eget område og at overskytende masse kjøres til godkjent deponi.

     

  • Jan 2020

    Vi mottok endelig analyserapport og tiltaksplan fra Grunnteknikk AS 24.01.20. Det er påvist forurensing i klasse 2 og 4. Tiltaksplanen beskriver hvordan disse skal behandles og eventuelt gjenbrukes på området.

     

  • Jan 2020

    To nye entreprenører ble spurt om å komme med pristilbud på arbeidene med ny rampe. Styret har mottatt tilbud fra en av disse. Tilbudt pris er marginalt billigere (2000 kr.) enn tilbudet fra Hermansen, og styret velger derfor å fortsette samarbeidet med Hermansen utfra deres kjennskap til prosjektet og alle godkjenninger i søknader til det offentlige der Hermansen står som ansvarshavende.

     

  • Des. 2019.

    Avtale om kjøp av Sublift ble undertegnet 27.12.19. med kjøpesum SEK 1 505 000 levert Svelvik. Første avdrag på 15% av kjøpesum ble betalt samtidig.

     

  • Des 2019.

    På grunnlag av foreløpig analyseresultater fra Grunnteknikk, redigert prisoverslag fra styret og under forutsetning av at det ble innhentet pristilbud fra minst en entreprenør til, vedtok ekstraordinært årsmøte å gi styret klarsignal til å inngå avtale med Swedeship om kjøp av Sublift12T og inngå avtale med bank om lånefinansiering med øvre ramme 2,3 mill.

     

  • Des. 2019

    Møte med Svelvigen brygge i Skipperhuset 06.12. ang framføring av kyststien forbi ny rampe og utforming av mur på sørsida av ny rampe. Enighet om at Svelvigen Brygge dekker alle kostnader ved muren langsmed sørsida av ny rampe og at kyststien legges langs rampa. Forurensede masser legges tilbake bak muren i den grad det er mulig. Svelvigen Brygge utformer tegninger og søker nødvendige tillatelser til denne delen av arbeidene.

     

  • Des. 2019.

    Prøvegraving og innsamling av masser for analyse ble utført 04.12 av Hermansen Maskin og Grunnteknikk AS.

     

  • Vi kan få kjøpe stålspunt til kjørerampe for Sublift av Svelvigen Brygge. Spunt trekkes i februar 2020.

     

  • Nov. 2019

    Ordinært årsmøte behandler styrets forslag vedr. avtale om kjøp av Sublift og bygging av ny rampe. Pga. usikkerhet rundt kostnader ved behandling av forurensede masser ble det vedtatt å utføre analyser for å få bedre oversikt før vedtak og samtidig kvalitetssikre pristilbud fra Hermansen Maskin ift. oppgitte volumer m.m. Dette legges fram for ekstraordinært årsmøte.

     

     

  • Okt.2019

    Søknad om tiltak ift forurensingsloven ble sendt Fylkesmannens Miljøavdeling. Etter flere oppklaringer pr. telefon til saksbehandler og rask og positiv behandling ble søknaden godkjent 28.10.19.

     

  • Mai 2019.

    Byggesøknad ble levert til Nedre Eiker Kommune 31.05.19. Etter flere runder med oppklaringer, presiseringer og med lang behandlingstid ble søknaden godkjent 09.10.19.

     

     

  • Vår 2019

    Styret påbegynte arbeidet med byggesøknad for ny rampe. Det ble gjennomført forhåndskonferanse med saksbehandler i kommunen for å klarlegge hva søknaden måtte inneholde av dokumentasjon. Hermansen Maskin ble engasjert for faglig bistand med utforming av søknad og beskrivelse av arbeidets art og omfang, og ble valgt som ansvarlig søker for prosjektet. Det ble stilt krav fra kommunen om vurdering av grunnforhold ift fundamentering. Arbeidet ble utført av Stokkebø Competanse.

     

  • Nov 2018

    Ordinært årsmøte vurderte flere løsninger og valgte Sublift 12T som framtidig løsning for båtløft

     

     

  • Sept. 2018

    Ekstraordinært årsmøte vedtok nye tariffer tilpasset økte utgifter ifbm valg av ny løsning.

     

  • April 2018.

Krana ble ikke godkjent. Arbeid med alternativ løsning ble igangsatt.